369

Bir diğer husûs da: Kalb katılığı, talâka sebeb olan hâllerden olmadığı için, böylesine saçma bir cevâbı Îsâ aleyhisselâma nisbet etmek rezîlliği ortaya çıkar. Diğer bir garîblik de şudur: Îsâ aleyhisselâm Ferîsîler ile konuşurken, şâkirdler konuşmaya karışarak sohbeti bozup, (Eğer zinâdan başka bir sebeb ile zevceyi boşamak yoksa, evlenmek hayrlı değildir) sözünü söylemeleridir. Çünki, havârîlerin önceki Peygamberlerin kitâblarına bilgileri gâyet az idi. Îsâ aleyhisselâm ise, tam vâkıf idi. Havârîlerin Îsâ aleyhisselâma karşı i’tirâz eder gibi böyle bir sözü söylemelerine hayret edilir. Çünki bu hükm, akla, hikmete ve âdete o kadar muhâlif görünmüş ki, Îsâ aleyhisselâmın düşmanlarından önce, kendi şâkirdleri, kendisine i’tirâz etmişler demek olur. Bir diğer garîblik ise, şâkirdlerin i’tirâzına karşı evlenmemeği, hadım kimseler gibi kabûl edip, onları üç kısma ayırarak, kiminin yaratılışdan, kiminin insanlar tarafından yapılmış, kiminin göklerin melekûtuna kavuşmak arzûsu ile hadımlığı ihtiyâr etdikleri tafsîlâtını, Îsâ aleyhisselâma isnâd etmekdir. Hadım olan kimselerin evlenmemeleri tabîî olup, evliliği kabûl etmelerinin veyâ etmemelerinin onlarca bir kıymeti yokdur. Ayrıca, burada aslâ münâsebeti olmıyan hadımlığın çeşidlerinin anlatılması da temâmen hezeyândır. Îsâ aleyhisselâm gibi, şânı yüksek bir Peygambere böyle şeyler yakışdırılamaz. Onun derecesinin pek yüksek olduğundan şübhe olunamaz.

2 — Îsâ aleyhisselâm, (Ben şerî’ati yıkmağa değil, temâm etmeğe geldim) deyip dururken, Mûsâ aleyhisselâmın şerî’atinde olan böyle bir esâsı, böyle bir hükmü değişdirmiyeceği meydândadır.

3 — Matta İncîlinde yazılı olan bu bahs, Markos İncîlinin onuncu bâbında da anlatılmakdadır. Markosda, şâkirdlerin sordukları süâl ve sonradan (Evlenmemek dahâ hayrlıdır) dedikleri gibi birşey ve hadım olanların çeşidleri ile ilgili, her hangi bir şeyin bulunmamasıdır. Matta İncîlinde bildirilen bu haber mütevâtir olsa idi, Markos, Matta İncîlinden anlatılan bu bahsin baş tarafını yazdığı gibi, son tarafını, ya’nî havârîlerin süâlleri ve bunun cevâbı ve hadım olanlar ile ilgili kısmlarını da yazardı.

4 — İki İncîlin ibâreleri arasında, ma’nâ cihetinden olan farklılıkdır. Çünki Markos İncîlinin onuncu bâbının ikinci âyeti ve devâmında, (Ferîsîler geldiler ve onu deniyerek: Adama zevcesini boşamak câiz mi? diye kendisinden sordular. O da bunlara şöyle cevâb verdi: Mûsâ size ne emr etdi? Onlar da dediler: Mûsâ bir boşanma kâğıdı yazmağa ve kadını boşamağa müsâade etmişdir. Fekat Îsâ onlara dedi ki, yüreklerinizin katılığından dolayı size bu emri yazdı. Fekat hilkatin başlangıcından Allah onları erkek ve dişi yaratdı) demekdedir.

Sesli Okuma
DEVAMBİTİR
(1/5) Okuma ayarları →

(2/5) Kitap ve sayfa numarası seçimi

(3/5) Bölümler arasında dinamik geçiş

(4/5) Önceki veya sonraki bölüm ve sayfalar
(5/5) Sesli okuma ve yazı takibi
15 saniye geri alabilme.