Önce gelenler; kelâm ilminde, İmâm-ı Gazâlî’ye, fıkıh ilminde Şems-ül-Eimme Hulvânî’ye kadar gelen İslâm âlimleri.
Mütekaddimîn âlimlerine göre, Kur’ân-ı kerîm ve din dersi öğretmek ve ezân, imâmlık için para ile adam tutmak câiz değildir. Dînen uygun değildir. Fakat müteahhirîn (sonradan gelen din âlimleri) ise câiz olur, dedi. Çünkü, son zamanlarda, dinde gevşeklik olduğundan, Kur’ân-ı kerîmin ve din bilgilerinin unutulmaması ve imâmlığın yapılabilmesi için bunların ücret ile yaptırılması zarûret hâline gelmiştir. Fakat bu fetvâ bütün ibâdetlerin ücretle yapılabileceğini göstermez. Yalnız saydıklarımız zarûret olup, mezhebin aslından dışarıda bırakılmaktadır. Hâfızlara ücretle Kur’ân-ı kerîm okutmak, zarûret olmadığı için, câiz değildir. Büyük âlim Tâc-üş-şerîa, Hidâye şerhinde (açıklamasında) diyor ki: “Ücret ile okunan Kur’ân-ı kerîmden, ne ölüye, ne de okuyana sevâb hâsıl olmaz.” Aynî, Hidâye
şerhinde diyor ki: “Hâfızlar, para için, mal için okumamalıdır. Hâfız da, parayı veren de günâha girer.” Câiz olmayan; ücretle Kur’ân-ı kerîm öğretmek değil, ücretle Kur’ân-ı kerîm okumak veya okutmaktır. Bu iki husus birbirine karıştırılmamalıdır. (İbn-i Âbidîn)